Det finns gott om tillfällen då det är mer än praktiskt att använda en lastbil. Man kan till och med sitta hemma och beställa möbler och inredning från butiker på nätet och välja hemfrakt. En lastbil med allt man har klickat hem kommer på utsatt datum och levererar alltihop. När man ska flytta är det också väldigt behändigt att anlita en flyttfirma och få hela bohaget transporterat till den nya adressen. Trots att lastbilar står för en hel del positivt i samhället har de också fått en hel del kritik. Smuggelgods fraktas in i landet i lastbilar där det finns gott om utrymme och lastbilen har ofta felaktigt anklagats för att vara en högljudd miljöbov.
Brist på lastbilschaufförer
Trots att åkeriverksamheten är ett bransch som sysslar med många viktiga uppgifter i samhället är det inte längre lika populärt att utbilda sig till lastbilschaufför. Det är med andra ord inte konstigt att det råder akut personalbrist inom yrkeskategorin. Under den kommande tioårsperioden förutspås behovet stiga till drygt 50 000 förare. Ointresset för yrket tros bero på dåliga arbetsförhållanden. Det känns helt enkelt inte vare sig lockande eller säkert att spendera långa arbetsdagar på vägen och att övernatta i lastbilen.
Den som vill satsa på yrket behöver ta lastbilskort och bestämma sig för om man vill köra i egen regi eller ta anställning vid ett åkeri. Oavsett vilket finns det goda möjligheter att utrusta och inreda lastbilen efter eget huvud. Företaget Work System sysslar med bilinredning i bland annat Örebro och växer kontinuerligt. Tillsammans med deras kompetenta medarbetare kan både den enskilda firman och åkeriet hitta passande inredning till förmånliga priser.
Förarlösa lastbilar
Yrket som lastbilschaufför kan tyckas ohotat men det finns planer på plats om förarlösa lastbilar som om allt går enligt planerna kan trafikera svenska vägar om bara några år. Tekniken finns redan och 2019 fick det första förarlösa fordonet tillstånd av Transportstyrelsen att provköras på allmän väg. Denna eldrivna lastbil är resultatet av ett samarbete mellan DB Schenker och företaget Einrede. Lastbilen kallas T-pod och den har redan provats i ett förinhängnat område. Den trafikerar nu en väg i ett industriområde i Jönköping mellan Schenkers terminal och lager. Avståndet är kort och hastigheten låg för maximal säkerhet. Dessutom kör lastbilen med kravet att det hela tiden måste finnas en tillgänglig person som kan ingripa och stoppa fordonet om behov skulle uppstå.
Lastbilen är utrustad med solceller och drivs av el samt har radar omkring sig. En operatör fjärrstyr bilen med hjälp av kameror. Så småningom är dock tanken att varje operatör ska kontrollera upp till tiotalet lastbilar på egen hand. I framtiden finns det kanske lastbilar som även trafikerar de långa rutterna och på så sätt avlastar åkeriernas trötta chaufförer.